Aanleg van de spitsstrook Herent-Aarschot op de E314

Een nieuwe spitsstrook: broodnodig

De verkeersas Brussel-Leuven kent een drukke passage. In 2010, 2013 en 2014 breidden we de verkeerscapaciteit al gevoelig uit met een spitsstrook tussen Sterrebeek en Bertem en weefstroken tussen de verkeerswisselaar in Heverlee en Wilsele. Sindsdien verloopt de avondspits op de E40 vlotter. Maar op de E314 blijven er hardnekkige fileproblemen tussen Herent en Aarschot.

Spitsstrook Herent-Aarschot

Spitsstrook van Herent tot Aarschot voor maximaal effect

In de Tactische Studie E314-E40 adviseerde het Vlaams Verkeerscentrum al een extra spitsstrook tussen het viaduct van Wilsele en het op- en afrittencomplex van Holsbeek. Maar uit ons bijkomende onderzoek bleek die impact niet voldoende. Voor een maximaal effect op een vlottere verkeersdoorstroming is een spitsstrook nodig van vóór het viaduct tot helemaal in Aarschot. Op dat punt heeft het meeste verkeer ’s avonds de E314 heeft verlaten.

Wat is een spitsstrook?

Een spitsstrook is een extra rijstrook die niet permanent gebruikt wordt, maar enkel opengesteld wordt tijdens de spitsuren of andere drukke momenten op de snelweg, of bij onverwachte gebeurtenissen of incidenten.

Situatie voor en na werken

 

Permanente spitsstrook + rijstrooksignalisatie

De nieuwe spitsstrook tussen Herent en Aarschot is een derde rijstrook in de rijrichting van Lummen. Het eerste deel ervan – het gedeelte tussen het op- en afrittencomplex van Herent (afrit 18) en het Vuntcomplex (afrit 20) – is omwille van de hoge nood aan extra wegcapaciteit permanent beschikbaar voor het verkeer. Op de spitsstrook tussen het complex Wilsele-Vuntcomplex (afrit 20) en het op- en afrittencomplex van Aarschot (afrit 22) geeft het Vlaams Verkeerscentrum door middel van dynamische rijstrooksignalisatie aan of de spitsstrook mag gebruikt worden of niet.

E314 straks

Timing van de werken

Vanaf de zomer van 2020, tijdens de werken aan het viaduct, start Wegen en Verkeer met de voorbereidende werken in het kader van de aanleg van de spitsstrook. Tussen Wilsele en Aarschot worden pechhavens aangelegd, stroken langs de snelweg waar voertuigen met pech naar kunnen uitwijken. Ook de portieken over de snelweg, waar later de digitale borden met signalisatie op komen te staan, worden al geplaatst. Deze werken veroorzaken weinig hinder op de snelweg. 

Wanneer de werken aan het viaduct klaar zijn, in de zomer van 2021, start Wegen en Verkeer met de effectieve aanleg van de spitsstrook. Deze werken duren ongeveer twee maanden. Tijdens de werken zal het verkeer op de snelweg tussen Aarschot en Wilsele over versmalde rijstroken worden geleid. Volgens de huidige planning wordt in het najaar van 2021 de spitsstrook geopend voor verkeer.