Sanering en voorbereiding verbreding van het viaduct van Wilsele

(werken naast en onder het viaduct)

Voorbereidingswerken voor de verbreding van het viaduct

De verbreding van het viaduct van Wilsele in de richting van Lummen vereist enkele voorbereidende werken.

(1)   In de zomer van 2019 wordt de schuine helling langs de Aarschotsesteenweg (N19) afgegraven en verstevigd. De Lemingsbeek die daar richting Vuntcomplex stroomt, wordt gedeeltelijk mee verlegd en komt korter bij de nieuwe helling te liggen.

(2)   Het landhoofd van de brug (het steunpunt waar de brug de grond raakt) wordt verbreed, zodat ook de nieuwe rijstrook later hierop kan steunen. De bouw van de nieuwe spitsstrook Herent-Aarschot start in de zomer van 2020 en moet klaar zijn in 2022.

(3)   Naast het bestaande viaduct bouwen we vier nieuwe brugpijlers waarop de nieuwe rijstrook steunt. Bovenop de pijlers komen betonnen liggers en een betonnen brugdek.

Onderhoudswerken aan de onderkant van het viaduct

Samen met de voorbereidende werken voor de verbreding van het viaduct pakken we ook de onderkant van het viaduct aan. De noordelijke kant van het viaduct waar het verkeer richting Brussel rijdt, werd al in 2018 gesaneerd. In 2019 is de zuidelijke kant aan de beurt, onder de rijstroken richting Lummen.

Saneren viaduct Wilsele

Geen hinder voor verkeer op E314

De onderhouds- en voorbereidende werken aan de E314 veroorzaken geen hinder voor het verkeer op het viaduct, in beide rijrichtingen. De aannemer werkt enkel aan de onderkant van het viaduct en ernaast.

Aarschotsesteenweg straks

Werken viaduct samen met opschuiven Aarschotsesteenweg (N19)

De renovatie en verbreding van het viaduct van Wilsele maken deel uit van een grotere opdracht. Naast de voorbereidende grondwerken en de aanbouw van vier nieuwe brugpijlers, verlegt de aannemer in 2019 en 2020 ook de Aarschotsesteenweg (N19) onder het viaduct, tussen het kruispunt met de Kolonel Begaultlaan en de bushalte ‘Viaduct A2’.