Waarschuwingsbericht

The subscription service is currently unavailable. Please try again later.

Veilig en vlot de E314 kruisen via een nieuwe fiets- en autotunnel

Een nieuwe fiets- en autotunnel garandeert binnenkort een veilige verbinding voor het fietsverkeer en lokaal autoverkeer onder de snelweg E314. Vanaf 2020 starten we de werken ter hoogte van de Kessel-Losesteenweg (Kessel-Lo) en Klein Langeveld (Holsbeek).

Voor de laatste informatie over timing, omleidingen en verwachte verkeershinder kan u terecht op wegenenverkeer.be/fietstunnel-kessellosesteenweg.

Huidige fietsroute Herent-Aarschot

Vuntcomplex: nood aan een veilige fietsroute


Fietsen tussen Wilsele en Kessel-Lo is vandaag niet evident. Het verouderde fietspad ligt vlak naast een belangrijke verbindingsweg (het Vuntcomplex, ook gekend als de “Limburglaan”). Als fietser kruis je er de drukke op- en afritten van de E314. Ook aan de carpoolparking rijden heel wat auto’s in- en uit, vooral tijdens de ochtend- en avondspits.
 

Fietserstunnel E314 na

Nieuwe fiets- en autotunnel tussen Kessel-Losesteenweg en Klein Langeveld

Een gloednieuwe fiets- en autotunnel maakt de verkeerssituatie voor fietsers een stuk veiliger. Voortaan trap je vanaf de gewestweg Vuntcomplex naar de Wilselsesteenweg. Langs daar leidt de nieuwe fietstunnel je onder de E314 door en sluit je aan op de Aarschotsesteenweg (N19), zonder de op- en afritten van de E314 te kruisen.

In 2022-2023 wordt bovendien een dubbelrichtingsfietspad aangelegd tussen de Wilselsesteenweg en de rotonde aan de Eénmeilaan. Er wordt nog bekeken of de bestaande fietspaden langs het Vuntcomplex, tussen de Aarschotsesteenweg en de op- en afritten, op dit moment ook worden afgebroken. 

Fiets- en autotunnel straks

Bouw tunnel in twee fasen

Hoe de nieuwe fiets- en autotunnel installeren terwijl het verkeer op de E314 blijft rijden?

  • We graven weghelft-per-weghelft de E314 uit en bouwen de tunnelkoker ter plaatse.
  • Na de bouw van de koker leggen we de snelweg bovenop de tunnel opnieuw aan met een nieuwe fundering en lagen asfalt.
  • Die werken gebeuren in twee fasen die elk ongeveer een half jaar duren.
    • Tijdens fase 1 pakken we de weghelft voor het verkeer richting Brussel en de afrit naar de Aarschotsesteenweg (N19) aan.
    • Tijdens fase 2 is de weghelft voor het verkeer richting Lummen aan de beurt.
Signalisatie

Impact op de E314

Tijdens de aanleg van de fiets- en autotunnel blijft het verkeer op de E314 in beide rijrichtingen over twee rijstroken rijden. Op één weghelft komen versmalde rijstroken voor de twee rijrichtingen. Op de andere weghelft voert de aannemer de wegenwerken uit. Deze werken zullen deels samenvallen met de renovatie van de bovenbouw en de verbreding van het viaduct van Wilsele. Ook voor die werken wordt de E314 voor de helft afgesloten, waardoor het verkeer geen twee keer over versmalde rijstroken moet rijden. Tijdens de werken worden de opritten van Wilsele/Kessel-Lo (nr.20) richting Brussel en richting Lummen een jaar lang afgesloten. Ook wordt de afrit komende van Lummen een half jaar afgesloten vanaf april. De afrit komende van Brussel blijft tijdens de hele werken open. 

 
fiets- en autotunnel
Fiets- en autotunnel fasering
Locatie nieuwe fiets- en autotunnel
Fietstunnel 01
Fietstunnel 02
Fiets- en autotunnel straks
Fiets- en autotunnel straks