Achter de schermen bij Leuven Noord: interview Peter Vanderheyden

  • 7 juni 2019

Achter de schermen werken heel wat mensen van Wegen en Verkeer mee aan de elf projecten van Leuven Noord. Hoog tijd om ze ook eens aan het woord te laten. Vandaag aan de beurt: projectmanager Peter Vanderheyden.  

Stel jezelf even voor.

Ik ben Peter Vanderheyden, 41 jaar en woon in Kessel-Lo. Ik werk sinds oktober 2018 als projectmanager bij Agentschap Wegen en Verkeer Vlaams-Brabant. Daarvoor was ik aan de slag bij de Vlaamse Waterweg nv. Als projectmanager ben ik verantwoordelijk voor twee grote projecten: de herinrichting van de Woluwelaan in Machelen en Leuven Noord.

 

Projectmanager, wat houdt dat juist in?

Ik ben verantwoordelijk voor de opmaak en uitvoering van de grote investeringswerken van Wegen en Verkeer. Dat betekent dat ik het bestek opmaak, dat is de omschrijving van wat er allemaal moet gebeuren, en alle voorbereidende studies en overlegmomenten begeleid. Daarna volg ik ook de uitvoering op. Ik werk altijd in een team, samen met werfleiders en werftoezichters.

 

Hoe vaak kom je op de werf?

Ik probeer wekelijks de werfvergadering in de werfkeet bij te wonen. Zo'n vergadering gaat meestal over technische aspecten van de uitvoering. Daar hou ik me nu minder mee bezig. Daarvoor vertrouw ik op de werfleiders en werftoezichters. Zij zitten dagelijks op de werf, ik hou me vooral bezig met overkoepelende zaken als budgetten en timing.

 

Naar welke technische hoogstandjes kijk je het meest uit?  

Vanuit technisch oogpunt zijn er wel enkele hoogstandjes. Zo is er de U-vormige koker in beton, die we aanleggen voor de hertracering van de Aarschotsesteenweg. We werken daar in moerassig gebied. De koker moet bijgevolg volledig waterdicht uitgevoerd worden.  Er liggen ook verschillende spoorlijnen vlakbij, waar we natuurlijk ook rekening mee moeten houden. Een grote technische uitdaging dus. De verbreding van het viaduct van Wilsele is er nog zo een. Dat viaduct bestaat al bijna 40 jaar, sinds 1980. Daar een nieuw deel aan vastmaken is helemaal niet evident.

 

Wat zijn de grootste uitdagingen bij dit project?

Er is niet enkel het technische aspect, maar natuurlijk ook de impact op de omgeving. We zijn heel erg bezig met de gevolgen van ons project op de omgeving: omwonenden, handelaars en het verkeer dat dagelijks in en rond Leuven komt. We doen ons uiterste best om die invloed zo beperkt mogelijk te houden. Dat maakt het zeker extra uitdagend. Daarom hebben we ook een werkgroep ‘Leuven Bereikbaar’ opgericht.