Hertracering en vernieuwing van de Aarschotsesteenweg (N19)

De Aarschotsesteenweg (N19) krijgt een ingrijpende make-over. Start van de werken: zomer 2019.

Aarschotsesteenweg straks

Vlot verkeer van en naar de Vaartkom door verlegging van een deel van de Aarschotsesteenweg

Ondanks de voorsignalisatie op de E314 en de waarschuwingsborden rijden vrachtwagens zich frequent vast onder de Duitse Brug. De oplossing? Het deel van de Aarschotsesteenweg (N19) tussen het kruispunt met de Kolonel Begaultlaan en de bushalte ‘Viaduct A2’ verleggen naar de nieuwe spoorwegbrug (die staat er sinds 2013, maar is nog niet in gebruik). Het grondniveau is hier namelijk lager, zodat er meer ruimte is voor hoge voertuigen om te passeren.
 

Waterdichte koker voor een stabiele ondergrond

Een lager grondniveau heeft ook nadelen. Op de nieuwe locatie is veel grondwater aanwezig. Daarom bouwen we eerst een waterdichte U-vormige koker in beton - het middelste deel daarvan werd al enkele jaren geleden gebouwd. De betonnen koker houdt het grondwater tegen én garandeert een stabiele ondergrond van de nieuwe Aarschotsesteenweg erbovenop.

Vrijliggend fietspad

Huidige Aarschotsesteenweg onder Duitse brug wordt fietsverbinding

De huidige Aarschotsesteenweg tussen het kruispunt met de Kolonel Begaultlaan en de bushalte ‘Viaduct A2’ krijgt een nieuwe bestemming. We vormen dit deel om tot een vrijliggend dubbelrichtingsfietspad. Dat nieuwe fietspad loopt onder de Duitse Brug door en sluit aan op het bestaande fietspad langs de Kolonel Begaultlaan. Zo rijden ook zachte weggebruikers voortaan veiliger en aangenamer langs de Aarschotsesteenweg.

Aarschotsesteenweg (N19)

Nieuw asfalt tussen viaduct E314 en kruispunt Vuntcomplex

Het deel van de Aarschotsesteenweg tussen het viaduct van de E314 en het kruispunt met de gewestweg Vuntcomplex krijgt een nieuwe asfaltlaag en wegmarkeringen.  

 

Aarschotsesteenweg 5 maanden afgesloten  

De werken aan de Aarschotsesteenweg maken deel uit van een grotere opdracht voor dezelfde aannemer. De aannemer zal ook de voorbereidende werken voor de verbreding van het viaduct van Wilsele en de effectieve verbredings- en renovatiewerken van het viaduct van Wilsele uitvoeren. 

De fasering van de werken garandeert een zo kort mogelijke uitvoeringstijd voor alle projecten met zo weinig mogelijk verkeershinder. Dat neemt niet weg dat Aarschotsesteenweg in totaal 5 maanden afgesloten wordt.  Die periode is absoluut noodzakelijk om alle werken aan de gewestweg te kunnen uitvoeren.

 

Handelaars blijven bereikbaar

Vanaf augustus 2019 is doorgaand verkeer gedurende 5 maanden niet mogelijk tussen Leuven en Wilsele. Bestemmingsverkeer is langs beide zijden wel altijd mogelijk

  • Doorgaand verkeer moet de omleiding volgen via de E314 en de op- en afrittencomplexen van Kessel-Lo - Wilsele (nr. 20) en Herent (nr. 18). 
  • Lokaal bestemmingsverkeer in de Aarschotsesteenweg blijft mogelijk langs beide zijden van de Duitse Brug. 
  • Er wordt een veilige doorgang voor fietsers en voetgangers in beide richtingen voorzien langs de werfzone. 
  • De handelszaken langs de Aarschotsesteenweg blijven bereikbaar.