Waarom duren de werken op de E314 anderhalf jaar? 

Antwoord

Dit heeft te maken met de aard en complexiteit van de werken. De verbreding en renovatie van het viaduct is een ingewikkeld proces, wat nu eenmaal veel tijd vraagt. Ook de bouw van een tunnel onder de snelweg kost tijd. 

  • Het viaduct van Wilsele krijgt een volledig nieuw wegdek en een extra rijstrook in de rijrichting van Lummen. Eerst strippen we de volledige bovenkant van het viaduct: het asfalt, de waterdichting in gietasfalt, de uitzettingsvoegen en de veiligheidsinrichting (leuningen en veiligheidsstootbanden) gaan eraf. 

  • Op het brugdek moeten eerst  betonherstellingen uitgevoerd worden, evenals een versteviging met koolstofwapening. Dit zijn arbeidsintensieve werken, die ook sterk weersafhankelijk zijn. 

  • Daarna bouwen we bovenop de betonnen liggers en het betonnen brugdek een nieuw wegdek op, bestaande uit een wegverharding met waterdichting en verschillende asfaltlagen. Ook de leuningen, veiligheidsstootbanden, uitzettingsvoegen en geluidsschermen worden vervangen. 

  • De fiets- en autotunnel bouwen we onder de snelweg, terwijl het verkeer op de E314 blijft rijden. We graven weghelft-per-weghelft de E314 uit en bouwen de tunnelkoker ter plaatse. Na de bouw van de koker leggen we de snelweg bovenop de tunnel opnieuw aan met een nieuwe fundering en lagen asfalt. Die werken gebeuren in twee fasen die elk ongeveer een half jaar duren. Tijdens fase 1 pakken we de weghelft voor het verkeer richting Brussel en de afrit naar de Aarschotsesteenweg (N19) aan. Tijdens fase 2 is de weghelft voor het verkeer richting Lummen aan de beurt.